Onlangs zat ik aan tafel met de eigenaar van een bedrijf. Hij wilde een aantal sterke reclamefoto's voor zijn website. Ook had hij zelfs al goede ideeën over de inhoud van de beelden. Perfect zou je denken. Even een prijsopgaaf doen, akkoord krijgen en aan de slag. Maar daar ligt mijn uitdaging niet helemaal en zeker niet mijn meerwaarde in de reclamefotografie. Want tijdens het gesprek bleek dat hij twee websites heeft. Eentje uit de periode van zijn start en één met de huidige dienstverlening. En wat blijkt, de nieuwste website kan de lading van beide websites dekken. Dus ging het niet eens meer over fotografie, maar over hoe de communicatie in te vullen. Wat zijn je bedrijfsdoelen, wie is de doelgroep, waarom komen de klanten bij je enz. Uiteindelijk was mijn advies om één website te behouden, die te vullen met content die belangrijk is in het bereiken van je potentiële klanten. En daar komt natuurlijk ook een stuk beeldcommunicatie bij. En dat gaat onder andere over wat je klanten willen bereiken met jouw dienstverlening. Wat spreekt de kijker aan en waarom gaat hij voor jou kiezen.
Dus fase 1 is om de twee websites te integreren in één met de bijbehorende items die relevant zijn en je doelgroep bereiken. Fase 2 is de content, dus dan gaan we aan de slag met de content. In mijn geval dus met de reclamefoto's. De klant was verbaasd over het advies, maar gaf aan dat dit inderdaad de weg is naar een veel betere communicatie en blij was met mijn eerlijke (en ongevraagde) advies. En daarmee bespaart hij ook nog (onderhouds)kosten van een website.
Gaaf om dit soort trajecten door te gaan. Niet klakkeloos de vraag invullen maar verder kijken. En eerlijk adviseren, zodat de klant er uiteindelijk meer baat bij heeft. Dat is de meerwaarde van Prodifo, meer dan alleen een druk op de knop.